De Overname – een heldenreis

Een bedrijfsovername is een groot avontuur, een heldenreis. De Overname, een heldenreis – over Management Buy In, Management Buy Out en bedrijfsovername in de familie is een inspiratie- en informatieboek voor een ieder die serieus overweegt om ondernemer te worden door middel van het overnemen van een bedrijf. Dit boek leidt kandidaat-kopers stap voor stap langs de verschillende onderdelen van de voorbereiding, schetst de keuzes die onderweg gemaakt moeten worden en geeft talloze handige tips. Praktijkvoorbeelden bieden inspiratie voor moeilijke momenten in het overnameproces. Kandidaat-kopers krijgen door het lezen van ‘De overname’ handvatten om het overnameproces beter te managen.

Auteur Marjon De Stefano Paulus is zelfstandig coach en adviseur. In haar dagelijks werk adviseert ze ondernemers bij een wisseling in eigendom en management van een onderneming. Het boek is gebaseerd op haar kennis en ervaring als coach bij het begeleiden van de vaak buitengewoon complexe technische en menselijke processen van een bedrijfsovername. Daarbij constateerde ze dat je voor een waardebepaling een berekening kunt maken, maar dat dit niet mogelijk is voor de emotionele aspecten van een bedrijfsovername. Ze merkte dat door verwaarlozen van de eerdere stappen van het overnameproces veel overnametrajecten ongewenst langer en hierdoor ook meer geld kost.

De weg die de koper aflegt naar een bedrijfsovername, is onder te verdelen in drie fases. De lezer doorloopt de onderdelen van deze fases in chronologische volgorde. ‘De overname’ staat zowel stil bij de technische aspecten van een bedrijfsovername, zoals waardebepaling, financiering en juridische zaken, als bij de ‘zachte’ elementen, zoals communicatie en emotie. Vernieuwend is dat de auteur handvatten geeft om de communicatieve en emotionele aspecten van een bedrijfsovername te managen, want juist dát zijn vaak de elementen die bepalen of een deal wel of niet wordt gesloten.

ISBN 9789081630115 – jaar van uitgave: november 2010